A/B testen

aron van dijk
Aron van Dijk
Marketeer
Datum: 19 juni 2019
Leestijd: 6 minuten

Wanneer je bijvoorbeeld twijfelt over welke kleur button het beste werkt, kun je gebruik maken van A/B testen. Maar je kunt deze simpele manier van testen nog voor veel meer keuzes gebruiken. In deze blog leggen we uit waarvoor je A/B tests kunt gebruiken, en hoe je dit makkelijk zelf kunt toepassen. Wij zelf gebruiken A/B tests om bijvoorbeeld de conversieratio van een landingspagina te testen, of om het doorklik ratio op een homepage te verbeteren. Door je pagina’s op deze manier goed te optimaliseren, zullen de resultaten door de kleinste details enorm verbeteren!

Kleuren testen

Je kunt bijvoorbeeld een test doen met verschillende kleuren buttons. Twijfel je bijvoorbeeld tussen een rode en een groene button? Test simpelweg het verschil tussen twee verschillende landingspagina’s.  Op de ene pagina implementeer je de rode button, op de andere pagina de groene. Na twee weken kan je het percentage klikken bekijken in Google Analytics, en je conclusies trekken.

Op welke button zou jij eerder klikken?

CTR: 0,24

CTR: 0,17

Hier valt op dat de Click Through Ratio of doorklikratio van de linker button aanzienlijk hoger ligt. Nu we dit weten, kunnen we verder gaan testen met bijvoorbeeld de grootte of vorm.

 

Titels en tekst

Ook kun je verschillende titels en teksten testen om te kijken op welke manier je beter scoort in Google. Je kunt op deze manier zelfs testen welke soort schrijfstijlen het beste in de smaak valt! Kopieer de exacte lay-out van een pagina, en plak de andere titel of teksten in de pagina. Kijk vervolgens na ongeveer een maand naar de ranking in een programma als SE Ranking. Welke van de twee heeft beter gescoord? Ga verder met het optimaliseren van de best scorende pagina om nog betere resultaten te halen!

 

Andere variabelen

Andere interessante variabelen om te testen zijn bijvoorbeeld het weergeven van een prijs. Zo kun je testen of je bezoekers door klikken om de prijs van een product te bekijken. Ook kun je een video testen om te testen of bezoekers op deze manier langer op je pagina blijven. Een van de meest gebruikte variabelen die wij testen lijkt misschien onbelangrijk, maar zorgt wel degelijk voor grote verschillen: de lay-out.

Zo testen wij bijvoorbeeld landingspagina’s met verschillende lay-outs maar met dezelfde tekst, plaatjes en SEO-optimalisaties. Hier komen belangrijke verschillen naar voren als doorklik ratio of het bounce percentage. De look van een pagina is dus nog altijd enorm belangrijk!

 

Google Optimize

Een handige tool om het A/B testen wat gemakkelijker te maken is Google Optimize. Door eerst een hypothese te maken wordt het testen nog overzichtelijker. Je plaatst javascript-code en koppelt Optimize met Analytics, en je ziet super overzichtelijk de resultaten naast elkaar!

Belangrijk!
Erg belangrijk bij het doen van deze tests is het doorvoeren van maximaal één verandering per keer! Zo verander je dus bijvoorbeeld alleen een knop, prijs of de structuur. Wanneer je dit niet doet, weet je nooit zeker aan welke aanpassing het ligt. Maak dus liever vier versies wanneer je vier variabelen wilt testen.

aron van dijk
Aron van Dijk
Marketeer

Een goede A/B test laten uitvoeren

Liever ons het werk laten doen? Geen probleem! Leg ons je vraagstuk voor en wij adviseren vrijblijvend verschillende A/B variabelen. Zo kunnen we jouw landingspagina, homepage of welke pagina dan ook verbeteren!
aron@onlinevisual.nl

010 26 13 015

Start je project

Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul onderstaand formulier in en start je project!
Teddy2.png

Looking for Tall, Dark & Handsome?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex.