Aan de slag met Google for Jobs

Gino Stolk Onlinevisual 3
Gino Stolk
Marketeer
Datum: 13 mei 2020
Leestijd: 7 minuten

Sinds kort kun je Google for Jobs ook in Nederland gebruiken! Dit platform maakt het eenvoudiger om naar vacatures te zoeken en misschien nog wel belangrijker: om vacatures te plaatsen. Vandaag leggen we in het kort uit hoe jij vandaag nog start met Google for Jobs.

Wat is Google for Jobs?

Google weet natuurlijk als geen ander hoe uitzendbureaus op dit moment met elkaar concurreren. Door middel van SEO en SEA is het een dagelijkse wedstrijd wie er boven aan staat om de juiste personen te recruiten voor de klant. Google for Jobs speelt hier slim op in door een gemakkelijk alternatief te bieden. Zoek je voortaan op ‘vacature Accountmanager’, dan komt er eerst een Google for Jobs resultaat naar boven. Het wordt op deze manier makkelijker voor de vacature zoekende, omdat het meest passende resultaat gelijk bovenaan komt te staan.

De sterke algoritmes van Google in combinatie met beschikbare data zullen ongetwijfeld voor een sterk platform gaan zorgen. Denk hierbij aan typische Google toevoegingen zoals vergelijkbare vacatures aan jouw zoekopdracht. Grote bedrijven hebben de tool al uitvoerig mogen testen en zeggen zeer positief te zijn. Johnson & Johnson gaf bijvoorbeeld aan bijna 20% meer sollicitaties binnen te krijgen.

Wat is dan het verschil met een Google Ad?

Een vacature van Google for Jobs komt dus bovenaan de zoekresultaten te staan. Wat is dan precies het verschil met een Ad, waarmee je er ook voor zorgt dat je boven aan de pagina komt? Google for Jobs leert (op de juiste manier ingericht, hierover later meer) recruitment pagina’s te lezen. Zo ziet Google dat een pagina bijvoorbeeld een vacaturetitel, een salarisindicatie en het aantal uur toont. De pagina’s die dit het beste doen en het best passen bij de zoekterm van de zoekende, komen bovenaan. Er wordt dus beoordeeld welke aanbieder de beste ingerichte website en vacature heeft, in plaats van degene die het meeste per klik betaald. Je blijft dus gebruik maken van een externe website, waardoor Google zijn originele functie als zoekmachine behoud.

De belangrijkste voordelen van Google for Jobs:

  • Een Google for Jobs resultaat komt altijd boven aan de Google resultaten.
  • Gerichter zoeken naar een vacature, door te filteren op bijvoorbeeld reistijd, uren en salarisindicatie.
  • Een eerlijkere concurrentiestrijd voor vacature aanbieders.

Google zou Google niet zijn als gebruikersgemak niet bovenaan zou staan. Ben je dus op zoek naar een leuke nieuwe baan, dan geef je voor jou belangrijke criteria aan. Enkele voorbeelden hiervan zijn gewenste reistijd, een specifieke gewenste werkgever en het aantal uren dat je aan de slag wilt. Zie je niet gelijk wat je zoekt? Stel dan een Job Alert in en krijg een melding wanneer de gewenste vacature online staat.

Voor recruiters

Omdat Google for Jobs resultaten straks helemaal bovenaan de pagina zullen komen te staan, zullen organische resultaten stukken minder belangrijk worden. Zoekenden zullen deze simpelweg niet zo vaak meer bekijken, omdat er super geschikte vacatures boven deze resultaten zullen eindigen. Het is daarom voor recruiters erg belangrijk de structured data op orde te krijgen.

Voor werkzoekenden

Naarmate Google je beter leert kennen, zullen de resultaten steeds treffender worden. Door de slimme algoritmes van Google zal Google for Jobs echt gaan begrijpen wie je bent en waar je naar op zoek bent. Hoe meer gegevens van jou beschikbaar zijn of hoe vaker je zoekt, hoe beter de resultaten dus zullen zijn.

Google For Jobs Voorbeeld Onlinevisual

Jouw website Google for Jobs ready maken

Natuurlijk wil jij als recruiter gebruik gaan maken van Google for Jobs. We hoeven jou namelijk niet uit te leggen, dat iedere zoeker niet verder kijkt dan de eerste vijf Google resultaten. Hiervoor dien je rekening te houden met een paar technische aspecten.

Structured data

Google gaat de relevante data van de pagina dus direct inladen en laten zien tussen de resultaten. Daarom is het belangrijk dat de crawl bots snappen wat welke data is. Is er namelijk twijfel? Dan krijgt de concurrent voorrang.

Relevante data is alles wat belangrijk is voor de zoekende, zoals functietitel, plaats, aantal fte, salaris en omschrijving. We willen het de crawl bots zo makkelijk mogelijk maken, en daarom maken we gebruik van structured data. Je geeft in de broncode aan welke van de gegevens het salaris betreft, zodat de crawl bot hier niet naar hoeft te zoeken. Dit doe je voor alle relevante informatie, zodat je hier alvast een streepje voor hebt op de concurrentie.

We nemen de belangrijkste structured data alvast met je door:

Term

Functie

Voorbeeld

datePosted

De datum waarop de vacature geplaatst is

“datePosted” : “2020-05-13”

description

De volledige omschrijving van de vacature

Tekst volgens HTML richtlijnen

title

De functienaam

“title”: “Developer”

validThrough

De datum waarop de vacature verloopt

“validThrough”: “2020-03-18T00:00”

employmentType

Het type contract

“employmentType”[“PART_TIME”, “CONTRACTOR”]

hiringOrganization

Het bedrijf dat de vacature aanbied

“hiringOrganization :  {
  “@type” : “Organization”,
  “name” : “OnlineVisual” }

identifier

Een unieke code vanuit de organisatie zelf

“identifier”: {
 
“@type”: “PropertyValue”,
 
“name”: “OnlineVisual”,
 
“value”: “1234567”
}

applicantLocation
Requirements

De plek vanuit waar het werk uitgevoerd dient te worden

“applicantLocationRequirements : {        “@type”: “Country”,  
  “name”: “Netherlands” },    “jobLocationType”: “TELECOMMUTE”
}

jobLocation

De fysieke plek waar het bedrijf gevestigd is

“jobLocation”: {
  “@type”:  “Place”, 
  “address”: {
  “@type”: “PostalAddress”,
  “streetAddress”: “Delftsestraat 5 “,  “addressLocality”: “Rotterdam”,
}

baseSalary

De salarisindicatie en de valuta

“baseSalary”: {
  “@type”: “MonetaryAmount”,              “currency”: “EUR”,  
  “value”: {    
     “@type”“QuantitativeValue”,           “value”: 40.00,“unitText”:“HOUR”   }

Je kunt deze structured data gemakkelijk testen door deze tool van Google zelf. Plak de URL en de test wordt uitgevoerd. Ook kun je een voorbeeld bekijken van hoe de vacature eruit komt te zien. Geeft de tool nog een foutmelding, dan kun je gedetailleerd bekijken wat er mis is. Zo weet je zeker dat je vacature aan alle eisen voldoet en staat niks je meer in de weg om tussen de Google for Jobs resultaten te komen te staan!

Meer voorbeelden van Structured Data vindt je op de website van Google Developers.

Wil je alle mogelijke structured data bekijken? Kijk dan eens op Schema.org/JobPosting

Andere belangrijke aspecten zijn niet anders dan wat Google altijd belangrijk vindt: laadtijd, tekst en vriendelijkheid voor alle apparaten.

Gino Stolk Onlinevisual 3
Gino Stolk
Marketeer

Ook aan de slag met Google for Jobs?

Wil je ook vacatures gaan plaatsen door middel van deze nieuwe trend? Of heb je hulp nodig met het structuren data van op jouw website? Neem dan gerust contact op!
gino@onlinevisual.nl

010 26 13 015

Start je project

Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul onderstaand formulier in en start je project!
Teddy2.png

Looking for Tall, Dark & Handsome?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex.