Geen woorden maar data

Aron Van Dijk Onlinevisual 2 150x150.jpg
Aron van Dijk
Marketeer
Datum: 23 juni 2020
Leestijd: 5 minuten

Wij doen elke week waar we goed in zijn, development van websites, dashboards en koppelingen met bedrijfssoftware. Ook doen we een stukje drukwerk en branding. Toch krijgen wij steeds vaker de volgende vraag van onze klanten: Hoe kan ik meer datagedreven gaan werken? Omdat wij zelf ook niet alles weten en het liefst samenwerken met andere professionals, slaan we de handen ineen met Digital Power.

Wij vroegen Digital Power om na te denken over hoe wij onze bestaande dienstverlening kunnen uitbreiden met advies op het gebied van datagedreven werken. Via de data pressure cooker kwam Digital Power binnen een week met heldere proposities en een plan wat ons helpt onze klanten te voorzien van de juiste informatie en een plan van aanpak.

De aanpak

Belangrijk was om onze klanten en hun problemen te begrijpen, zodat Digital Power de proposities hier goed op aan konden laten sluiten. Ze pasten hiervoor een methode toe die veel wordt gebruikt in sales- en customer experience teams: het Value Proposition Canvas.

Hierin zijn de volgende onderdelen van belang in het klantprofiel (rechterkant van het figuur):

Pains: welke problemen ervaren de klanten?

Gains: wat zouden ze er graag uit willen halen?

Customer Jobs: wat zouden ze graag willen kunnen?

Value Proposition Canvas Onlinevisual 1

Na het invullen van het canvas is Digital Power met een multidisciplinair team aan de slag om een propositie te ontwikkelen die passend is op dit klantprofiel (linkerkant van het figuur).

Het team bevatte 3 specialisten: een Technisch Webanalist, een Data Analist en een Customer Experience Specialist. De reden dat Digital Power met verschillende specialisten werkt, is omdat onze klanten vaak nog aan de start staan van datagedreven werken. Ze hebben daarom handvatten nodig in elk onderdeel van dit proces.

Het resultaat

Het resultaat van de data pressure cooker is een werkdocument met uitleg en proposities welke wij aan onze klanten kunnen aanbieden.

De proposities zijn drie op maat gemaakte pakketten die afhankelijk zijn van de grootte en de complexiteit van de klant. Deze pakketten zijn als volgt opgebouwd:

Inspiratie & kennis
Focust zich op eenmalige sessies en trainingen bij de klant. Denk aan inspiratiesessies of trainingen, maar ook aan Google Analytics Audits of Privacy scans.

Basis
Basisondersteuning van klanten op het gebied van data. Denk hierbij aan marktconforme implementaties, het inrichten en onderhouden van tools, het beantwoorden van vragen en het opleveren van gevraagde analyses.

Advanced
Dit pakket richt zich op diepgaande analyse en optimalisatie. Onderdelen hiervan kunnen zijn: proactieve analyses, user testing, inzicht halen uit meerdere bronnen, customer journey analyses en het maken van persona’s.

Datagedreven werken biedt veel mogelijkheden voor zowel grote als kleine klanten. Beslissingen worden zo niet langer op gevoel genomen, maar onderbouwt met cijfers. Zo kunnen we samen blijven verbeteren tot de beoogde cijfers behaald worden. Door middel van deze samenwerking kunnen wij onze klanten een betrouwbare partner bieden welke kan helpen met de route naar datagedreven werken. Dit is voor alle drie de partijen een win. Onze klant is tevreden, Digital Power heeft een mooie nieuwe klant, en wij kunnen blijven doen waar we zelf het beste in zijn.

Aron Van Dijk Onlinevisual 2 150x150.jpg
Aron van Dijk
Marketeer

Ook datagedreven werken?

Wil je ook meer doen met je webstatistieken, of beslissingen gaan nemen op basis van data? Neem dan gerust contact op!
gino@onlinevisual.nl

010 26 13 015

Start je project

Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul onderstaand formulier in en start je project!
Teddy2.png

Looking for Tall, Dark & Handsome?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex.