Google Page Experience steeds belangrijker voor Google ranking

Aron Van Dijk Onlinevisual 2 150x150.jpg
Aron van Dijk
Marketeer
Datum: 6 augustus 2020
Leestijd: 5 minuten

Google heeft weer een grote update aangekondigd, welke in 2021 gelanceerd zal worden. De nieuwste Google update brengt weer flinke veranderingen met zich mee. Vele studies hebben aangetoond dat gebruikers de voorkeur geven aan websites met een goede Page Experience. In deze update heeft Google verschillende criteria voor Page Experience toegevoegd, zoals hoe snel pagina’s worden geladen en hoe vriendelijke deze zijn voor verschillende apparaten. Core Web Vitals heeft een reeks statistieken toegevoegd. Deze hebben vooral betrekking tot snelheid, reactievermogen en visuele stabiliteit, waarmee website-eigenaren de Page Experience of gebruikerservaring kunnen meten.

Maar de belangrijkste verandering heeft vooral betrekking tot de ervaring die een bezoeker op de pagina heeft. Hier wordt het voor ons als website ontwerpers natuurlijk pas echt interessant.

Page Experience

De Page Experience van een bezoeker is heel simpel te omschrijven: hoe ervaart de bezoeker de website? Dit is natuurlijk niet zomaar te meten. Google zou Google niet zijn als ze hier toch een manier voor hebben bedacht. Zo zijn er verschillende aspecten bedacht waardoor kan worden bepaald hoe gebruikers de interactie ervaren. Door deze factoren zo veel mogelijk te optimaliseren, worden websites fijner in gebruik. Onderdelen van deze aspecten zijn afmetingen van bijvoorbeeld knoppen, laadtijd en interactiviteit.

De drie belangrijkste aspecten voor page experience:

Largest Contentful Paint (LCP)

De Largest Contentful Paint is eigenlijk de laadtijd van de pagina. Google geeft hierbij aan dat deze onder de 2,5 seconden hoort te zijn.

First Input Delay
(FIP)

De First Input Delay meet wat de snelheid waarmee een actie wordt voldaan. Een voorbeeld hiervan is het drukken op een knop of link. Volgens Google moet er binnen 100 milliseconden na het drukken een actie zijn.

Cumulative Layout Shift (CLS)

De Cumulative Layout Shift heeft veel te maken met de responsiviteit van de website. Wanneer onderdelen verschuiven, moet tekst goed leesbaar zijn en knoppen goed klikbaar.  

Dit zijn hele logische onderdelen voor de gebruikerservaring. Niemand wil een langzaam ladende website, en niks is zo vervelend als een tekst die niet volledig leesbaar is. Ook safe browsing en een HTTPS verbinding worden hierin meegenomen, maar wij zijn van mening dat dit sowieso al de standaard is.

Je Google Ranking en Page Experience

Wanneer een website je een goede ervaring geeft, vind je makkelijker de infomatie die je zoekt. Dit is en blijft de essentie van Google, en daarom hecht het Core Web Vitals team hier enorm veel waarde aan.

Natuurlijk is het wel lastig om iets wat lastig meetbaar is te verbeteren. Google helpt ons hier echter bij door grote updates in Lighthouse en PageSpeed Insights. Ook biedt Search Console nieuwe rapporten waarmee developers inzicht krijgen in mogelijkheden om de page experience te verbeteren.

Google geeft hierbij nog wel expliciet aan dat de page experience erg belangrijk is, maar dat het prioriteit blijft geven aan pagina’s die de beste informatie bieden. Zelfs wanneer de page experience niet top is, blijft goede content dus het belangrijkste. Het grote doel wordt dus om deze twee te combineren, en zo de concurrentie voor te blijven.

Aron Van Dijk Onlinevisual 2 150x150.jpg
Aron van Dijk
Marketeer

Is jouw website voorbereid voor deze update?

Laat het ons eens checken en voorkom een daling in de Google ranking!
aron@onlinevisual.nl

010 26 13 015

Start je project

Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul onderstaand formulier in en start je project!
Teddy2.png

Looking for Tall, Dark & Handsome?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex.