Structured data en rich snippets toepassen

Gino Stolk Onlinevisual 3
Gino Stolk
Marketeer
Datum: 26 mei 2020
Leestijd: 8 minuten

Structured data is het begrijpelijk maken van elementen op je website voor zoekmachines door middel van code. Je geeft hiermee bijvoorbeeld aan dat een regel tekst een adres is of een reeks cijfers een telefoonnummer. We willen het de crawl robots altijd zo makkelijk mogelijk maken, en daar helpt structured data bij. Vandaag leggen we je uit welke soorten structured data er zijn en hoe je deze zelf toe kunt passen!

Structured data voor rich snippets

Structured data wordt voornamelijk toegepast om binnen de Google resultaten als rich snippets naar voren te komen. Rich snippets springen veel meer in het oog door meer visuele informatie in de meta description en pagina titel op te nemen. Door middel van structured data kun je aangeven welke onderdelen van de pagina worden uitgelicht tussen de Google resultaten.

Je positie in de Google ranking wordt niet direct aangepast door middel van structured data, maar je resultaten vallen wel meer op. Het is aantrekkelijker om op een resultaat te klikken wanneer je ziet dat deze pagina waarschijnlijk een antwoord op je vraag heeft. Het belangrijkste is echter dat de crawl bots jouw website beter kunnen lezen, en als we één ding het liefst hebben, is dat Google onze pagina’s begrijpt.

Indirect heeft dit natuurlijk wel weer invloed op je Google positie, want een goed ingerichte pagina waar vaker op geklikt wordt, zal uiteindelijk wel stijgen in de resultaten.

Soorten rich snippets

Er zijn verschillende soorten rich snippets beschikbaar, en er komen er steeds meer bij. De meest voorkomende zijn op dit moment de volgende:

Recepten

Omdat dit voorbeeld gelijk een foto en een stuk van het recept bevat, kan je bezoeker gelijk al een stuk nieuwsgieriger worden. Je ziet dus de inleiding van het recept, een mooie afbeelding en de bereidingstijd. De belangrijkste elementen zijn dus in één oogopslag duidelijk. Hierom maakt een rich snippet het dus verleidelijker om te klikken op dit resultaat!

Structured Data Recepten Onlinevisual

Producten

Een product kun je meer op laten vallen door bijvoorbeeld de prijs, een productomschrijving, de beschikbaarheid en het aantal beoordelingen gelijk te tonen. Vooral de 144 beoordelingen met gemiddeld 4,4 sterren  valt op tussen de overige Google resultaten. Misschien sta je niet boven aan de pagina, maar val je toch meer op dan je concurrentie.

Structured Data Producten Onlinevisual

Evenementen

Door de belangrijkste data zoals datum, locatie en tijden toe te voegen, maak je één overzicht van verschillende evenementen. Zo kun je dus meerdere events aanprijzen, onder één zoekwoord.

Structured Data Evenementen Onlinevisual

Rich card

Wanneer je structured data goed toepast, kan je naar voren komen door middel van een rich card. Door deze super opvallende methode komt je artikel helemaal boven aan de pagina terecht!

Structured Data Rich Cards Onlinevisual

Job posting structured data

Heel interessant is de nieuwe mogelijkheid om onderdelen van een vacature te voorzien van structured data. Vorige week vertelden we je al meer over het opkomende Google for Jobs. Dit platform maakt het eenvoudiger om naar vacatures te zoeken en misschien nog wel belangrijker: om vacatures te plaatsen. Door het toepassen van structured data in een vacature, kan Google deze vacature opnemen in de resultaten door middel van dit nieuwe platform. Wij verwachten dat dit erg groot gaat worden!

Hoe geef ik structured data aan?

Je kunt structured data via verschillende manieren aangeven. Het makkelijkst is om dit te doen via Google Tag Manager. Google adviseert hierbij JSON-LD te gebruiken, en gebruikt deze methode ook in alle voorbeelden. Je kunt structured data aan allerlei onderdelen toevoegen. Drie voorbeelden van structured data zijn:

Kruimelpad/breadcrumb

Met deze structured data geven we aan dat er een hoofdcategorie blogberichten is, met een subcategorie blogs over Online Marketing.

<html>
 <head>
  <title>Blog</title>
  <script type=”application/ld+json”>
  {
  “@context”:”https://schema.org”,
  “@type”: “BreadcrumbList”,
  “itemListElement”: [{
  “@type”: “ListItem”,
  “position”: 1,
  “name”: “blogs”,
  “item”: “https://onlinevisual.nl/blogs”
  },{
  “@type”: “ListItem”,
  “position”: 2,
  “name”: “Online Marketing”,
  “item”: “https://onlinevisual.nl/blogs/online-marketing”
  }]
  }
  </script>
 </head>
 <body>
 </body>
</html>

Product (naam, omschrijving, review)

Door middel van deze structured data willen we met onze webshop naar voren komen tussen de Google resultaten met het product voetbalschoenen, met een mooie afbeelding, een productomschrijving, het merk Nike en een review van 4/5. 

<html>
 <head>. 
  <title>Voetbalschoenen</title>
  <script type=”application/ld+json”>
    {
      “@context”: “https://sportwinkel.com/”,
      “@type”: “Product”,
        “name”: “Voetbalschoen”,
        “image”: [
        “https://sportwinkel.com/photos/1×1/voetbalschoen.jpg”,
       ]
      “description”: “Heerlijke voetbalschoenen geschikt voor buitengebruik.”,
        “sku”: “9282822”,
        “brand”: {
        “@type”: “Brand”,
        “name”: “NIKE”
     },
    “review”: {
      “@type”: “Review”,
      “reviewRating”: { 
      “@type”: “Rating”,
      “ratingValue”: “4”,   
      “bestRating”: “5”
      }
     }
    </script>
   </head>
  <body
 </body>
</html>

Een adres (adres, telefoonnummer, website, openingstijden)

Met dit voorbeeld willen we ervoor zorgen dat bezoekers zonder op onze url te klikken, gelijk kunnen zien wie wij zijn, wat we zijn, waar we gevestigd zijn en wat onze openingstijden zijn.

<html>
 <head>
  <title>OnlineVisual</title>
   <script type=”application/ld+json”>
     {
      “name”: “OnlineVisual”,
        “address”: {
        “@type”: “PostalAddress”
        “streetAddress”: “Delftsestraat 5”,
        “addressLocality”: “Rotterdam”,
        “postalCode”: “3013 AB”,
        “addressCountry”: “NL”
     },
        “url”: “http://www.onlinevisual.nl/ “,
        “telephone”: “0102613015”,
     {
        “@type”: “OpeningHoursSpecification”,
        “dayOfWeek”: [
           “Monday”,
           “Tuesday”,
           “Wednesday”,
           “Thursday”,
           “Friday
          ],
          “opens”: “08:00”,
          “closes”: “17:00”
        },
    </script>
   </head>
  <body>
 </body>
</html>

Op schema.org vind je eenvoudig alle soorten structured data, en de bijbehorende code. In dit overzicht vind je de verschillende soorten, de manier van schrijven en een handig voorbeeld.

Door middel van de structured data testing tool kun je eenvoudig zien of alle code op de juiste manier is aangegeven. Plak de URL van jouw webpagina en de test wordt automatisch uitgevoerd. Geeft de tool nog een foutmelding, dan kun je gedetailleerd bekijken wat er mis is. Zo weet je zeker dat je structured data aan alle eisen voldoet!

Gino Stolk Onlinevisual 3
Gino Stolk
Marketeer

Zelf aan de slag met structured data?

Wil je ook aan de slag gaan met structured data? Of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact op!
gino@onlinevisual.nl

010 26 13 015

Start je project

Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul onderstaand formulier in en start je project!
Teddy2.png

Looking for Tall, Dark & Handsome?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex.