Branding: waarom is het zo belangrijk?

Branding: waarom is het zo belangrijk? 1920 1081 OnlineVisual

Branding: waarom is het zo belangrijk?

Aron van Dijk

Aron van Dijk
Marketeer

Datum: 5 maart 2019 | Leestijd: 4 minuten

Branding: waarom is het zo belangrijk?

Aron van Dijk

Aron van Dijk
Marketeer

Datum: 5 maart 2019 | Leestijd: 4 minuten

Vaak krijgen wij te maken met de volgende vraag: branding? Waarom is dat zo belangrijk dan? Ik heb toch al een bedrijfsnaam en een logo? Wanneer ik mijn website online heb in de kleur van mijn logo, heb ik toch een merk? Nee. Branding gaat veel verder dan dat. En buiten dat de consument gevoelig is voor een bepaald merk, is het ook voor jouzelf belangrijk om een merk op te bouwen.

Uiteraard begint het met een naam, een logo, pay-off en bijbehorende kleuren. Hier omheen komt echter nog je merk als persoonlijkheid. Je hebt een manier van communiceren naar je klanten toe en een bijbehorende uitstraling. Je bent herkenbaar voor de klant en straalt uit wat de waarden van je bedrijf zijn. Branding is dus niet altijd iets tastbaars, het is het gevoel dat je je naar je klanten uitstraalt. Natuurlijk is dit gevoel heel belangrijk, zeker tegenwoordig. We shoppen allemaal graag bij een merk waarmee we ons verbonden voelen.

Hoe gedraagt mijn merk zich?

Een van de vragen die je dus voor jezelf en voor je medewerkers moet gaan bepalen is dus: hoe communiceren wij? Je hebt natuurlijk de bekende voorbeelden als Coolblue: bedrijven die op een extreem formele, hippe manier met de klant communiceren. Ook heb je bedrijven die juist beter luisteren, ze laten de klant communiceren en proberen gericht antwoord te geven. In principe is hier in niks ‘goed’, zolang je maar bedenkt wat je klanten willen én hier consequent in bent. Zoek uit wat jouw klanten fijn vinden en probeer je uitingen op deze manier in te richten. Consequentie is hierin extreem belangrijk. Je bouwt namelijk geen persoonlijkheid door elke twee maanden een andere vorm van communicatie te hebben.

Onderscheidend vermogen

Een afwijkende manier van communiceren kan zo’n groot voordeel hebben, dat je er als bedrijf mee opvalt. Coolblue deed het en bereikte iets wat volgens iedereen onmogelijk was: Bol.com verslaan. Onderscheidend vermogen kan ervoor zorgen dat je in de geheugens van klanten blijft zitten of dat klanten zich graag met je merk identificeren. Maar niet alleen op het gebied van communicatie of een goede huisstijl kan je je zelf onderscheiden. Het hebben van de juiste merkwaarden kan ervoor zorgen dat jij je weet te onderscheiden van je concurrenten.

Probeer voor jezelf en je medewerkers altijd je merkwaarden goed op papier te krijgen. Deze merkwaarden geven namelijk aan hoe jullie te werk gaan, en bieden een leidraad voor je merk. Het is hierbij natuurlijk van groot belang wat je als bedrijf doet. Ben je een verzekeraar, dan zit er niemand te wachten op lollige berichtjes op social media. Maar regel jij de vetste bruiloftsfeesten van Nederland? Dan mag er best een lachje vanaf. Het draait dus allemaal om het juiste gevoel. Het selecteren van verschillende beelden kan al helpen om het gevoel voor jezelf duidelijk te maken.

Een leidraad voor je merk

De juiste branding helpt dus niet alleen bij het bereiken van je klanten, het biedt jou en je medewerkers een leidraad. Het is de uitstraling van jouw normen en waarden naar visuele communicatie. Het huisstijlboek wordt een handig hulpmiddel op je kantoor bij het maken van communicatie uitingen of bijvoorbeeld een post op Social Media. Ook biedt het je sturing in hoe je klanten kunt gaan bereiken en geeft het je bedrijf een persoonlijkheid.

Ben je op zoek naar branding voor je merk en een goed huisstijlboek? Neem dan gerust contact met ons op!

Vaak krijgen wij te maken met de volgende vraag: branding? Waarom is dat zo belangrijk dan? Ik heb toch al een bedrijfsnaam en een logo? Wanneer ik mijn website online heb in de kleur van mijn logo, heb ik toch een merk? Nee. Branding gaat veel verder dan dat. En buiten dat de consument gevoelig is voor een bepaald merk, is het ook voor jouzelf belangrijk om een merk op te bouwen.

Uiteraard begint het met een naam, een logo, pay-off en bijbehorende kleuren. Hier omheen komt echter nog je merk als persoonlijkheid. Je hebt een manier van communiceren naar je klanten toe en een bijbehorende uitstraling. Je bent herkenbaar voor de klant en straalt uit wat de waarden van je bedrijf zijn. Branding is dus niet altijd iets tastbaars, het is het gevoel dat je je naar je klanten uitstraalt. Natuurlijk is dit gevoel heel belangrijk, zeker tegenwoordig. We shoppen allemaal graag bij een merk waarmee we ons verbonden voelen.

Hoe gedraagt mijn merk zich?

Een van de vragen die je dus voor jezelf en voor je medewerkers moet gaan bepalen is dus: hoe communiceren wij? Je hebt natuurlijk de bekende voorbeelden als Coolblue: bedrijven die op een extreem formele, hippe manier met de klant communiceren. Ook heb je bedrijven die juist beter luisteren, ze laten de klant communiceren en proberen gericht antwoord te geven. In principe is hier in niks ‘goed’, zolang je maar bedenkt wat je klanten willen én hier consequent in bent. Zoek uit wat jouw klanten fijn vinden en probeer je uitingen op deze manier in te richten. Consequentie is hierin extreem belangrijk. Je bouwt namelijk geen persoonlijkheid door elke twee maanden een andere vorm van communicatie te hebben.

Onderscheidend vermogen

Een afwijkende manier van communiceren kan zo’n groot voordeel hebben, dat je er als bedrijf mee opvalt. Coolblue deed het en bereikte iets wat volgens iedereen onmogelijk was: Bol.com verslaan. Onderscheidend vermogen kan ervoor zorgen dat je in de geheugens van klanten blijft zitten of dat klanten zich graag met je merk identificeren. Maar niet alleen op het gebied van communicatie of een goede huisstijl kan je je zelf onderscheiden. Het hebben van de juiste merkwaarden kan ervoor zorgen dat jij je weet te onderscheiden van je concurrenten.

Probeer voor jezelf en je medewerkers altijd je merkwaarden goed op papier te krijgen. Deze merkwaarden geven namelijk aan hoe jullie te werk gaan, en bieden een leidraad voor je merk. Het is hierbij natuurlijk van groot belang wat je als bedrijf doet. Ben je een verzekeraar, dan zit er niemand te wachten op lollige berichtjes op social media. Maar regel jij de vetste bruiloftsfeesten van Nederland? Dan mag er best een lachje vanaf. Het draait dus allemaal om het juiste gevoel. Het selecteren van verschillende beelden kan al helpen om het gevoel voor jezelf duidelijk te maken.

Een leidraad voor je merk

De juiste branding helpt dus niet alleen bij het bereiken van je klanten, het biedt jou en je medewerkers een leidraad. Het is de uitstraling van jouw normen en waarden naar visuele communicatie. Het huisstijlboek wordt een handig hulpmiddel op je kantoor bij het maken van communicatie uitingen of bijvoorbeeld een post op Social Media. Ook biedt het je sturing in hoe je klanten kunt gaan bereiken en geeft het je bedrijf een persoonlijkheid.

Ben je op zoek naar branding voor je merk en een goed huisstijlboek? Neem dan gerust contact met ons op!

Aron van Dijk

Aron van Dijk
Marketeer

Weten hoe wij jou kunnen helpen?

Wij helpen je graag op weg! Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Stuur een e-mail of bel ons gewoon.

aron@onlinevisual | 010 26 13 015

Aron van Dijk

Aron van Dijk
Marketeer

Weten hoe wij jou kunnen helpen?

Wij helpen je graag op weg! Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Stuur een e-mail of bel ons gewoon.

aron@onlinevisual | 010 26 13 015

    Cookies

    Op deze website plaatsen we cookies zodat de website goed werkt voor u. Daarnaast maken deze cookies de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker.

    De vereiste cookies (functioneel en analytisch) zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van de website. Deze worden altijd geplaatst. De (tracking) cookies voor optimale functionaliteit kunt u weigeren als u dat wilt..

    Functioneel en analytisch
    vereist
    Tracking cookies

    Deze website gebruikt zogeheten functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, tevens wordt gebruik gemaakt van analytische cookies om zo geanonimiseerde bezoekersstatistieken bij te houden. Na akkoord worden er ook tracking cookies geplaatst, hiermee doen we onderzoek naar hoe onze website wordt gebruikt om zo de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.