E-mailmarketing automatiseren met ActiveCampaign

E-mailmarketing automatiseren met ActiveCampaign 1920 1080 OnlineVisual

E-mailmarketing automatiseren met ActiveCampaign

Aron van Dijk

Aron van Dijk
Marketeer

Datum: 20 maart 2019 | Leestijd: 4 minuten

Website statistieken bijhouden

Aron van Dijk

Aron van Dijk
Marketeer

Datum: 20 maart 2019 | Leestijd: 4 minuten

Abbonees een maandelijkse nieuwsbrief sturen? Klanten nabellen om te vragen of ze de e-mail al bekeken hebben? E-mail respondenten labelen aan de hand van interesses? Het lijkt allemaal veel werk. Wat als je dit gehele aspect kan automatiseren? Vandaag introduceren wij jullie onze favoriete tool: ActiveCampaign.

Campagnes

Natuurlijk kun je een grote lijst contacten dezelfde e-mail sturen met programma’s als MailChimp. Hier is niks mis mee en het is bovendien helemaal gratis. Met ActiveCampaign kan je ook massa campagnes versturen, zoals dat kan met MailChimp of AWeber. Bovendien biedt deze tool mooie templates met goed opgemaakte Call To Actions. Hierbij kun je mooie, gepersonaliseerde e-mails sturen met tags als %Firstname% voor een persoonlijke aanhef. Ook kan je mooie buttons en afbeeldingen toevoegen. Natuurlijk is dit allemaal nog niet zo spannend.

activecampaign dashboard

Persoonlijke interesse

Wanneer je een ander programma gebruikt, dien je hierna eventuele vervolgstappen echter nog zelf te nemen en hier heb je natuurlijk niet altijd de tijd voor. Deze stappen zijn echter wel enorm belangrijk in het gehele marketingproces. ActiveCampaign kan stappen als deze volledig voor je uit handen nemen! Met deze tool kun je massa e-mailmarketing uitvoeren, terwijl je toch heel persoonlijk kan blijven. Je kunt je hele respondenten lijst in één keer mailen, terwijl niemand hetzelfde mailtje krijgt.

Zo kun je rekening houden met persoonlijke interesses. ActiveCampaign kan de content aanpassen naar bijvoorbeeld de locatie waar een klant interesse heeft, of een type product. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat (potentiële) klanten een bepaalde tekst te zien krijgen wanneer ze een bepaalde locatiepagina hebben bezocht. Alles is in te regelen in een centraal, overzichtelijk dashboard.

Automatiseren

Hier wordt het pas echt interessant. Onder het kopje automatiseringen kan je op basis van bepaalde acties e-mailmarketing automatiseren. Zo kun je een automatische reply e-mail laten versturen wanneer iemand het contactformulier heeft ingevuld. Hier kunnen weer verdere automatiseringen worden toegevoegd. Met if/else statements kun je hele reeksen instellen. Je geeft dus bijvoorbeeld aan, als dit gebeurt, dan dient deze vervolgstap te gebeuren.

Heeft iemand de e-mail na een week nog niet geopend? Dan ontvangt hij de e-mail bijvoorbeeld nog een keer. Heeft een respondent op een van de links geklikt? Dan kan je dit e-mailadres een bepaalde tag meegeven. Op basis van deze tags kan je werken aan een database, waarbij respondenten automatisch e-mails ontvangen op basis van hun interesses en/of gedrag.Wanneer een bezoeker dus klikt op een van deze onderwerpen, kan ActiveCampaign deze labelen met een bepaalde interesse. Vervolgens kan ik hen (automatisch) informeren over een nieuwe tool in hetzelfde vakgebied. Mensen die interesse hebben in een bepaald onderwerp e-mailen, en degene die hebben aangetoond geen interesse te hebben in een bepaald onderwerp met rust laten. Dát is volgens ons de juiste vorm van e-mailmarketing!

Abbonee’s een maandelijkse nieuwsbrief sturen? Klanten nabellen om te vragen of ze de e-mail al bekeken hebben? E-mail respondenten labelen aan de hand van interesses? Het lijkt allemaal veel werk. Wat als je dit gehele aspect kan automatiseren? Vandaag introduceren wij jullie onze favoriete tool: ActiveCampaign.

Campagnes

Natuurlijk kun je een grote lijst contacten dezelfde e-mail sturen met programma’s als MailChimp. Hier is niks mis mee en het is bovendien helemaal gratis. Met ActiveCampaign kan je ook massa campagnes versturen, zoals dat kan met MailChimp of AWeber. Bovendien biedt deze tool mooie templates met goed opgemaakte Call To Actions. Hierbij kun je mooie, gepersonaliseerde e-mails sturen met tags als %Firstname% voor een persoonlijke aanhef. Ook kan je mooie buttons en afbeeldingen toevoegen. Natuurlijk is dit allemaal nog niet zo spannend.

activecampaign dashboard

Persoonlijke interesse

Wanneer je een ander programma gebruikt, dien je hierna eventuele vervolgstappen echter nog zelf te nemen en hier heb je natuurlijk niet altijd de tijd voor. Deze stappen zijn echter wel enorm belangrijk in het gehele marketingproces. ActiveCampaign kan stappen als deze volledig voor je uit handen nemen! Met deze tool kun je massa e-mailmarketing uitvoeren, terwijl je toch heel persoonlijk kan blijven. Je kunt je hele respondenten lijst in één keer mailen, terwijl niemand hetzelfde mailtje krijgt.

Zo kun je rekening houden met persoonlijke interesses. ActiveCampaign kan de content aanpassen naar bijvoorbeeld de locatie waar een klant interesse heeft, of een type product. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat (potentiële) klanten een bepaalde tekst te zien krijgen wanneer ze een bepaalde locatiepagina hebben bezocht. Alles is in te regelen in een centraal, overzichtelijk dashboard.

Automatiseren

Hier wordt het pas echt interessant. Onder het kopje automatiseringen kan je op basis van bepaalde acties e-mailmarketing automatiseren. Zo kun je een automatische reply e-mail laten versturen wanneer iemand het contactformulier heeft ingevuld. Hier kunnen weer verdere automatiseringen worden toegevoegd. Met if/else statements kun je hele reeksen instellen. Je geeft dus bijvoorbeeld aan, als dit gebeurt, dan dient deze vervolgstap te gebeuren.

Heeft iemand de e-mail na een week nog niet geopend? Dan ontvangt hij de e-mail bijvoorbeeld nog een keer. Heeft een respondent op een van de links geklikt? Dan kan je dit e-mailadres een bepaalde tag meegeven. Op basis van deze tags kan je werken aan een database, waarbij respondenten automatisch e-mails ontvangen op basis van hun interesses en/of gedrag.Wanneer een bezoeker dus klikt op een van deze onderwerpen, kan ActiveCampaign deze labelen met een bepaalde interesse. Vervolgens kan ik hen (automatisch) informeren over een nieuwe tool in hetzelfde vakgebied. Mensen die interesse hebben in een bepaald onderwerp e-mailen, en degene die hebben aangetoond geen interesse te hebben in een bepaald onderwerp met rust laten. Dát is volgens ons de juiste vorm van e-mailmarketing!

Aron van Dijk

Aron van Dijk
Marketeer

Heb jij interesse in deze vorm van e-mailmarketing?

Laat ons je dan helpen met instellen of neem zelf een kijkje op de website van ActiveCampaign. Je kunt beginnen met een gratis trial, en het goedkoopste abonnement start al vanaf 9 euro per maand. Uitgebreidere abonnementen lopen redelijk snel op, maar wij denken dat je dit snel terug kunt verdienen.

aron@onlinevisual | 010 26 13 015

Aron van Dijk

Aron van Dijk
Marketeer

Heb jij interesse in deze vorm van e-mailmarketing?

Laat ons je dan helpen met instellen of neem zelf een kijkje op de website van ActiveCampaign. Je kunt beginnen met een gratis trial, en het goedkoopste abonnement start al vanaf 9 euro per maand. Uitgebreidere abonnementen lopen redelijk snel op, maar wij denken dat je dit snel terug kunt verdienen.

aron@onlinevisual | 010 26 13 015

    Cookies

    Op deze website plaatsen we cookies zodat de website goed werkt voor u. Daarnaast maken deze cookies de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker.

    De vereiste cookies (functioneel en analytisch) zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van de website. Deze worden altijd geplaatst. De (tracking) cookies voor optimale functionaliteit kunt u weigeren als u dat wilt..

    Functioneel en analytisch
    vereist
    Tracking cookies

    Deze website gebruikt zogeheten functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, tevens wordt gebruik gemaakt van analytische cookies om zo geanonimiseerde bezoekersstatistieken bij te houden. Na akkoord worden er ook tracking cookies geplaatst, hiermee doen we onderzoek naar hoe onze website wordt gebruikt om zo de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.