Moet ik kiezen voor .nl of .com?

Moet ik kiezen voor .nl of .com?

Moet ik kiezen voor .nl of .com? 1920 1080 OnlineVisual

Moet ik kiezen voor .nl of .com?

Voordat je je jouw website of webshop begint sta ga je gelijk al voor een belangrijke keuze. Buiten de handige tips die we eerder al behandelden, moet je ook gaan nadenken over je domeinnaam! Laat je je jouw website-url eindigen op .nl, .com of kies je zelfs voor een specifieke top level domein zoals .pharmacy? Vandaag leggen wij uit wat het inhoud en geven we wat handige tips!

Top level domein

Top level domeinen zijn dus de toevoeging aan het einde van de website-url. Bij ons is dat dus onlinevisual.nl. De meest bekende is natuurlijk .com. Toch vind er een interessante verschuiving plaats naar top level domeinen als .amsterdam of .accountant. Het is best ingewikkeld om dit later nog eens aan te passen en dus doe je er goed aan hier goed over na te denken.

Google deelt top level domeinen in twee categorieën op, namelijk landspecifiek en generiek:

Landspecifieke domeinen zijn gericht op een bepaald land ( domeinnaam.be domeinnaam.de domeinnaam.nl ). Google houdt hier rekening dat de content op jouw website is gericht op de domeinnaam uit dat land. Simpel gezegd, als jouw website .nl hanteert, dan verwacht Google dat je content specifiek is bedoeld voor Nederlandse bezoekers. Wanneer jouw webshop dus klanten in heel Europa wilt bedienen, maar je domeinnaam eindigt op .nl, kan dit voor SEO problemen zorgen! Jouw webshop zal het in de Google ranking in Duitsland sneller verliezen van webshops welke eindigen op .de  

Verschillen tussen bijvoorbeeld .nl en .com

Generieke domeinnaam zijn niet gericht op een bepaalde regio. Deze categorie was vooral bekend door domeinen als .com of .info. De categorie wordt steeds groter met specifieke domeinen als .healthcare of .marketing. Toch worden deze specifieke domeinnamen nog niet heel intensief gebruikt, misschien ligt hier dus een kans voor jou! Je kan een generieke domeinnaam kiezen, en toch op een bepaalde regio focussen! Dit kan door in de Google Search Console jouw focus regio aan te geven.

Specifieke domeinen zoals hiervoor genoemd (.healthcare of .marketing) kunnen heel mooi staan. Wel is het slim om even na te denken voordat je deze gaat gebruiken, aangezien ze nog niet zo algemeen geaccepteerd zijn. Het is slim om te bedenken of jouw doelgroep wel begrijpt dat het om een website gaat wanneer er geen .nl of .com achter staat.

 

De belangrijkste factor bij het kiezen van een goede Top level domein is dus de SEO. Wij kunnen je hierbij van dienst zijn, en gaan graag voor je opzoek naar een pakkende en informerende domeinnaam. Wanneer je vragen hebt over dit artikel of over andere onderwerpen, neem dan gerust contact op!

 

    Cookies

    Op deze website plaatsen we cookies zodat de website goed werkt voor u. Daarnaast maken deze cookies de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker.

    De vereiste cookies (functioneel en analytisch) zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van de website. Deze worden altijd geplaatst. De (tracking) cookies voor optimale functionaliteit kunt u weigeren als u dat wilt..

    Functioneel en analytisch
    vereist
    Tracking cookies

    Deze website gebruikt zogeheten functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, tevens wordt gebruik gemaakt van analytische cookies om zo geanonimiseerde bezoekersstatistieken bij te houden. Na akkoord worden er ook tracking cookies geplaatst, hiermee doen we onderzoek naar hoe onze website wordt gebruikt om zo de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.