Starten met Facebook Adverteren?

Starten met Facebook Adverteren?

Starten met Facebook Adverteren? 1920 1080 OnlineVisual

Starten met Facebook Adverteren?
Maak een vliegende start met deze tips!

Starten met Facebook Adverteren?
Maak een vliegende start met deze tips!

Starten met Facebook adverteren kan een erg effectief marketingmiddel zijn. Weet je niet precies hoe je als beginnend online marketeer de juiste mensen moet bereiken op dit platform? Door gebruik te maken van de juiste targeting mogelijkheden kun je eenvoudig de juiste doelgroep aanspreken en resultaat behalen. Wij helpen jou graag met een goede start van je eerste Facebook Campagne.

 

Facebook Business Account opzetten

Als eerste dien je een Facebook Business Account aan te maken. Dit bedrijfsaccount geeft je de mogelijkheid om snel en effectief te werken. Er wordt nog teveel gebruik gemaakt van een persoonlijk Facebook account om te adverteren. Helaas krijg je met een persoonlijk account geen ondersteuning vanuit Facebook en biedt het minder mogelijkheden om effectief een campagne op te zetten. Het aanmaken van een Facebook Business account levert je dus al de eerste voordelen op.

 

Het verzamelen van data

Om je Facebook campagne de juiste targetstrategie mee te geven dienen we relevante data te verzamelen. Deze data is van essentieel belang om jouw doelgroep in kaart te brengen. Het verzamelen van data kan vrij eenvoudig door een Facebook Pixel op je website te plaatsen. De Facebook Pixel kan je vinden in het menu van Facebook. Er zijn verschillende methodes om deze ‘pixel’ te plaatsen op je website. Het is handig om dit even in overleg met je websitebouwer te laten plaatsen. Wij raden aan om de Facebook Pixel via Tag Manager te implementeren. Vervolgens dien je in je Facebook Business-account deze pixel toe te wijzen aan je advertentieaccount.

Facebook Pixel Menu Locatie

De basispixel van Facebook geeft je alleen informatie over het aantal pageviews. Deze pixel kan je dus uitbreiden met standaardgebeurtenissen die veel meer relevante data kunnen verzamelen. Bijvoorbeeld iemand die een product in een winkelmandje heeft geplaatst maar deze niet heeft afgerekend, of iemand die daadwerkelijk een aankoop doet. Op basis van deze informatie kan je weer aangepaste doelgroepen aanmaken.

 

 Aangepaste doelgroepen

Aangepaste doelgroepen aanmaken binnen Facebook kan erg waardevol zijn. Door in het menu de klikken op doelgroepen krijg je verschillende opties te zien. Ga je voor het eerst starten met Facebook adverteren? Dan zou ik je aanraden om te beginnen met doelgroepen gebaseerd op websiteverkeer.

Door gebruik te maken van deze aangepaste doelgroep is het mogelijk om mensen te targetten die bijvoorbeeld de afgelopen 30 dagen je website hebben bezocht. Nog relevanter is natuurlijk het targetten van mensen die de afgelopen 30 dagen een bezoek aan je website hebben gebracht en een product in het winkelmandje hebben gedaan zonder af te rekenen. Hiermee kun je deze personen alsnog verleiden tot het maken van een aankoop, liken van je pagina of een verzoek tot inschrijving op je nieuwsbrief. Tenslotte converteren terugkerende bezoekers sneller dan nieuwe bezoekers.

Facebook Aangepaste Doelgroepen

Vervolgens dienen we een succesvolle Facebook campagne te maken. Dit kan vrij eenvoudig met de Power Editor binnen de Facebook Business Manager. Deze tool zorgt ervoor dat je campagne helemaal klaar is voordat je hem online plaatst. Kies hiervoor de juiste doelen. Onderstaand zie je voor gedefinieerde doelen van Facebook. Hieruit kies je het doel dat aansluit bij de strategie die je inzet.

Starten met Facebook adverteren kan een erg effectief marketingmiddel zijn. Weet je niet precies hoe je als beginnend online marketeer de juiste mensen moet bereiken op dit platform? Door gebruik te maken van de juiste targeting mogelijkheden kun je eenvoudig de juiste doelgroep aanspreken en resultaat behalen. Wij helpen jou graag met een goede start van je eerste Facebook Campagne.

 

Facebook Business Account opzetten

Als eerste dien je een Facebook Business Account aan te maken. Dit bedrijfsaccount geeft je de mogelijkheid om snel en effectief te werken. Er wordt nog teveel gebruik gemaakt van een persoonlijk Facebook account om te adverteren. Helaas krijg je met een persoonlijk account geen ondersteuning vanuit Facebook en biedt het minder mogelijkheden om effectief een campagne op te zetten. Het aanmaken van een Facebook Business account levert je dus al de eerste voordelen op.

 

Het verzamelen van data

Om je Facebook campagne de juiste targetstrategie mee te geven dienen we relevante data te verzamelen. Deze data is van essentieel belang om jouw doelgroep in kaart te brengen. Het verzamelen van data kan vrij eenvoudig door een Facebook Pixel op je website te plaatsen. De Facebook Pixel kan je vinden in het menu van Facebook. Er zijn verschillende methodes om deze ‘pixel’ te plaatsen op je website. Het is handig om dit even in overleg met je websitebouwer te laten plaatsen. Wij raden aan om de Facebook Pixel via Tag Manager te implementeren. Vervolgens dien je in je Facebook Business-account deze pixel toe te wijzen aan je advertentieaccount.

Facebook Pixel Menu Locatie

De basispixel van Facebook geeft je alleen informatie over het aantal pageviews. Deze pixel kan je dus uitbreiden met standaardgebeurtenissen die veel meer relevante data kunnen verzamelen. Bijvoorbeeld iemand die een product in een winkelmandje heeft geplaatst maar deze niet heeft afgerekend, of iemand die daadwerkelijk een aankoop doet. Op basis van deze informatie kan je weer aangepaste doelgroepen aanmaken.

 

 Aangepaste doelgroepen

Aangepaste doelgroepen aanmaken binnen Facebook kan erg waardevol zijn. Door in het menu de klikken op doelgroepen krijg je verschillende opties te zien. Ga je voor het eerst starten met Facebook adverteren? Dan zou ik je aanraden om te beginnen met doelgroepen gebaseerd op websiteverkeer.

Door gebruik te maken van deze aangepaste doelgroep is het mogelijk om mensen te targetten die bijvoorbeeld de afgelopen 30 dagen je website hebben bezocht. Nog relevanter is natuurlijk het targetten van mensen die de afgelopen 30 dagen een bezoek aan je website hebben gebracht en een product in het winkelmandje hebben gedaan zonder af te rekenen. Hiermee kun je deze personen alsnog verleiden tot het maken van een aankoop, liken van je pagina of een verzoek tot inschrijving op je nieuwsbrief. Want terugkerende bezoekers converteren sneller dan nieuwe bezoekers.

Facebook Aangepaste Doelgroepen

Vervolgens dienen we een succesvolle Facebook campagne te maken. Dit kan vrij eenvoudig met de Power Editor binnen de Facebook Business Manager. Deze tool zorgt ervoor dat je campagne helemaal klaar is voordat je hem online plaatst. Kies hiervoor de juiste doelen. Onderstaand zie je voor gedefinieerde doelen van Facebook. Hieruit kies je het doel dat aansluit bij de strategie die je inzet.

Gebruik een strategie

Deze doelen gaan vaak gepaard met de Social Media strategie die je als bedrijf volgt. Het is noodzakelijk een strategie te hanteren gedurende het gehele proces. Zo heb je duidelijk wat je wil bereiken met je campagne als je gaat starten met Facebook adverteren. Heb je al een strategie bepaald en één van de doelen gekozen? Doorloop dan de laatste stappen om jouw campagne online te plaatsen.

  • Op campagne niveau bepaal je allereerst de doelstelling.
  • Daarna maak je een advertentieset. In de advertentieset bepaal je wie jouw advertentie te zien krijgt. Dit kun je bepalen aan de hand van:
    • Demografische gegevens
    • Locatiegegevens
    • Interesses
    • Gedrag
  • Optioneel kun je ook de aangepaste doelgroepen targetten of juist uitsluiten.

De laatste stap is het maken van de advertentie. Standaard kun je kiezen uit een aantal indelingen. Ben je creatief onderlegd? Dan kun je gebruik maken van de Creative Hub. Hier krijg je extra mogelijkheden om jouw advertentie te laten opvallen.

 

Analyseren en optimaliseren

Een belangrijke tip tijdens de looptijd van jouw Facebook advertentie is om niet te wachten met analyseren tot het einde van de advertentielooptijd. Na enkele dagen looptijd begin je met het analyseren welke advertentie bijvoorbeeld het meeste bereik genereert of de meeste clicks oplevert. Belangrijk hierbij is de relevantiescore op advertentieniveau. Vanaf 500 weergave wordt er een cijfer getoond tussen de 1 en 10. Dit cijfer geeft aan hoe goed je doelgroep reageert op je advertentie. Blijf dus ook testen met verschillende targetmogelijkheden en advertentie uitingen.

 

Start met Facebook Adverteren

Aan de hand van de belangrijkste informatie kun je starten met je eerste Facebook campagne. Voordat je live gaat moet je ervoor zorgen dat je alles nogmaals goed doorloopt zodat je zeker weet dat alles goed staat ingesteld. Kom je er niet helemaal uit met instellen van je campagne of heb je het idee dat je niet het onderste uit de kan haalt? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Vaak is de oplossing eenvoudiger dan je denkt!

Gebruik een strategie

Deze doelen gaan vaak gepaard met de Social Media strategie die je als bedrijf volgt. Het is noodzakelijk een strategie te hanteren gedurende het gehele proces. Zo heb je duidelijk wat je wil bereiken met je campagne als je gaat starten met Facebook adverteren. Heb je al een strategie bepaald en één van de doelen gekozen? Doorloop dan de laatste stappen om jouw campagne online te plaatsen.

  • Op campagne niveau bepaal je allereerst de doelstelling.
  • Daarna maak je een advertentieset. In de advertentieset bepaal je wie jouw advertentie te zien krijgt. Dit kun je bepalen aan de hand van:
    • Demografische gegevens
    • Locatiegegevens
    • Interesses
    • Gedrag
  • Hier kun je ook de aangepaste doelgroepen targetten of juist uitsluiten.

De laatste stap is het maken van de advertentie. Standaard kun je kiezen uit een aantal indelingen. Ben je creatief onderlegd? Dan kun je gebruik maken van de Creative Hub. Hier krijg je extra mogelijkheden om jouw advertentie te laten opvallen.

 

Analyseren en optimaliseren

Een belangrijke tip tijdens de looptijd van jouw Facebook advertentie is om niet te wachten met analyseren tot het einde van de advertentielooptijd. Na enkele dagen looptijd begin je met het analyseren welke advertentie bijvoorbeeld het meeste bereik genereert of de meeste clicks oplevert. Belangrijk hierbij is de relevantiescore op advertentieniveau. Vanaf 500 weergave wordt er een cijfer getoond tussen de 1 en 10. Dit cijfer geeft aan hoe goed je doelgroep reageert op je advertentie. Blijf dus ook testen met verschillende targetmogelijkheden en advertentie uitingen.

 

Start met Facebook Adverteren

Aan de hand van de belangrijkste informatie kun je starten met je eerste Facebook campagne. Voordat je live gaat moet je ervoor zorgen dat je alles nogmaals goed doorloopt zodat je zeker weet dat alles goed staat ingesteld. Kom je er niet helemaal uit met instellen van je campagne of heb je het idee dat je niet het onderste uit de kan haalt? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Vaak is de oplossing eenvoudiger dan je denkt!

    Cookies

    Op deze website plaatsen we cookies zodat de website goed werkt voor u. Daarnaast maken deze cookies de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker.

    De vereiste cookies (functioneel en analytisch) zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van de website. Deze worden altijd geplaatst. De (tracking) cookies voor optimale functionaliteit kunt u weigeren als u dat wilt..

    Functioneel en analytisch
    vereist
    Tracking cookies

    Deze website gebruikt zogeheten functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, tevens wordt gebruik gemaakt van analytische cookies om zo geanonimiseerde bezoekersstatistieken bij te houden. Na akkoord worden er ook tracking cookies geplaatst, hiermee doen we onderzoek naar hoe onze website wordt gebruikt om zo de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.